کلر ژوبرت

کلر ژوبرت و خداشناسی برای کودکان 

 

ادبیات کودک - ظرفیت ها و ظرافت ها

  مطلب پنجم : « خداشناسی برای کودکان » 

 

بسیاری از نویسندگان کودک در جهان اسلام و نیز غیر مسلمانان کتاب های جذّابی در باره خدای متعال نوشته اند . 

یکی از این نویسندگان که در کار خود بسیار موفق و ماهر است ، « خانم کلر ژوبرت » است

کلر ژوبرت در سال 1961 میلادی در پاریس متولد شد.

او در یک خانواده مسیحی بزرگ شد.

در نوزده سالگی مسلمان شد و بعد با یک دانشجوی ایرانی ازدواج کرد

کلر ژوبرت لیسانس علوم تربیتی و فوق لیسانس ادبیات کودکان از دانشگاه لومان فرانسه دارد

و نیز تحصیلات حوزوی تا سطح دو را در ایران تمام کرده است .

کتاب های او لطافت خاصی دارد

و خیلی زیبا و ظریف و هنرمندانه و خلاقانه ، لطف و مهربانی و عظمت خدای بزرگ را برای بچه ها بازگویی می کند

بعضی از کتاب های ایشان که در باره خداشناسی است این هاست :

1.کلوچه های خدا : خرس کوچولو می خواست از خدا به خاطر همه زیبایی هایی که خلق کرده تشکر کند؛ اما نمی دانست چطور. کلاغ پیشنهاد کرد که خرس برای خدا کلوچه بپزد.اما جوجه تیغی پیشنهاد دیگری داشت

2. دعای موش کوچولو : فكر مي‌كني موش‌ها دعا نمي‌كنند؟ اشتباه مي‌كني. ببين موش كوچولوي تنهاي ما چگونه دعا مي‌كند و از خداوند چه مي‌خواهد. راستي يادت باشد به موش كوچولو بگويي وقتي دعا مي‌كند حواسش جمع باشد

 

3. قصه مارمولک سبز کوچولو : مارمولک سبز کوچولو وقتی که روی صخره‌ای از تخم بیرون آمد. و به اطراف خود نگاه کرد و پرنده‌ها و ماهی ها و حیوانات دیگر را دید، خیلی دلش می‌خواست پرواز کند، شنا کند و مثل حیوانات دیگر حرکت کند. همة حیوانات به او کمک کردند، ولی او راضی نشد. به روی همان صخره برگشت و در زیر نور گرم آفتاب خوابش برد. آنگاه خوابی دید که او را از همه چیز آگاه کرد و مثل حیوانات دیگر از آفرینش خود راضی شد.


4. در جست و جوی خدا : سنجاب كوچك و تنها جز بي‌بي سكينه و درخت كاجش هيچ‌كس ‏را نمي‌شناخت. او هر روز مي‌شنيد كه بي‌بي سكينه در ‏خانه‌ كوچكش خداي بزرگ را صدا مي‌زند، ولي هيچ‌وقت كسي ‏جوابش را نمي‌دهد. سنجاب كه بي‌بي را خيلي دوست داشت ‏تصميم گرفت خودش برود و هرطور شده خدا را پيدا كند ‏و به خانه بي‌بي بياورد.‏ تصاوير زيباي كتاب نيز سفر سنجاب‌ كوچولو را به زبان ‏تصوير بيان مي‌كند.

شخصیت سازی در ادبیات کودک

شخصیت سازی

ادبیات کودک - ظرفیت ها و ظرافت ها

  مطلب چهارم : « شخصیت سازی » 

 

خلق شخصیت به پایداری ادبیات کمک شایانی می کند

شخصیت دون کیشوت در ادبیات اسپانیا ، پینوکیو در ادبیات ایتالیا ، سندباد درادبیات عرب و ...

نمونه هایی جالبی اند که این مدعا را اثبات می کند

نویسندگانی که شخصیتی را می سازند و به ادبیات کشورشان هدیه می دهند

خدمت بزرگی به فرهنگ و ادبیات کشورشان کرده اند

زیرا هم به ماندگاری ادبیات کشورشان کمک کرده اند

و هم به جهانی سازی آن

ادبیات کودک در  سرزمین عزیز ما نیاز شدیدی به شخصیت سازی دارد

شخصیت های جذاب و ماندگار و باور پذیر 

مرحوم منوچهر احترامی با خلق شخصیت « حسنی » کار بزرگی انجام داد

او شعرهای زیادی را با استفاده از شخصیت « حسنی » سرود

و توانست شخصیتی جذاب و بومی برای ادبیات کودک کشورمان بیافریند

اگر چه دیگران چنان که باید و شاید ، قدر شخصیت حسنی را ندانستند

و با استفاده های بی رویه و غیرهنرمندانه به این شخصیت دوست داشتنی آسیب زدند .

چند بیت از شعر معروف « حسنی نگو یه دسته گل » را در این جا می آورم

تا هم از شاعر بزرگوارش یادی کرده باشیم و هم از هنرنمایی او لذت ببریم: 

توی ده شلمرود

حسنی تک و تنها بود

حسنی نگو بلا بگو

تنبل تنبلا بگو

موی بلند ، روی سیاه

ناخن دراز ، واه واه واه!

نه فلفلی ، نه قلقلی نه مرغ زرد کاکلی

هیچکی باهاش رفیق نبود .....

 

فکر خوب

 

 فکر خوب  

ادبیات کودک - ظرفیت ها و ظرافت ها

  مطلب سوم : « فکر خوب » 

 

 کورنلیا فونکه ( corneliafunke) نویسنده کودک آلمانی که شهرت جهانی دارد ، در ابتدای وبلاگ شخصی اش جمله ی بسیار دقیق و عمیقی را نوشته است : 

« نقطه حیاتی شروع هر کتاب خوب ، یک فکر خوب است »

بدون شک این جمله کلید موفقیت هر نویسنده ی کودکی می تواند باشد

از این جمله چند نکته می توان برداشت کرد :

یک - نویسنده کودک باید اهل فکر باشد

دو - نویسنده کودک باید از منفی نگری و منفی بافی پرهیز نماید

سه - نویسنده کودک تا زمانی که فکر خوب به ذهنش خطور نکرده است دست به قلم نبرد

فکر خوب وقتی شکل بگیرد ، نقشه ی راهی خواهد شد برای آفرینش یک اثر خوب

البته اگر از منظر دینی به این جمله  توجه نماییم می توانیم بگوییم: 

از آن جا که خداوند بزرگ سرچشمه ی نیکی ها و زیبایی هاست

 نویسنده ی کودک هر اندازه ارتباطش با خدای بزرگ بیشتر باشد ، اندیشه اش زلال تر و زیباتر خواهد شد

 

 

عصر روز عاشورا

 

آسمان سراسر اشک

چشمه ها لبالب خون

قلب غنچه ها دلتنگ

چشم لاله ها گلگون

 

قله ها همه دلگیر

تپه ها پر از ماتم

صخره ها پر از فریاد

دره ها سراپا غم

 

خیمه ها پر از گریه

کربلا پر از لاله

قصه ها پُر از غصه

سینه ها پُر از ناله

 

قامت درختان خم

بوته ها همه بی تاب

چشم بچه ها  پُر آب 

چشم مادران بی خواب

 

گریه می کند دریا

گریه می کند صحرا

گریه می کند عالم

عصر روز عاشورا

 

 

سقای دشت کربلا

سقای دشت کربلا

 

 ماه درخشان زمین

یار وفادار حسین (ع)

سقای دشت کربلا

تنها علمدار حسین (ع)

 

هم بود بر دوشش عَلَم  

هم مشک در دستان او

دشمن هراسان گشته بود

از قدرت ایمان او

 

آمد کنارِ نهرآب

اما نزد بر آب، لب

آموخت بر اهل زمین

زیباترین درس ادب 

 

از زخم تیر و نیزه ها

کم کم تنش بی تاب شد

هم بر زمین افتاد عَلَم

هم مَشک او بی آب شد

 

افتاد آن سرو بلند

نزدیک نهر علقمه

از علقمه لبریزتر  

چشم حسین و فاطمه

خود زنی هنری!

                                               خودزنی هنری                  

 ادبیات کودک - ظرفیت ها و ظرافت ها

 مطلب دوم : «خود زنی هنری» 

 

آثار نویسندگان و شاعران بزرگ جهان را به طور کلی می توان به دو دسته تقسیم کرد :

الف – آثار قوی و ماندگار

ب – آثار متوسط

دلیل متوسط بودن آثار نویسندگان بزرگ چند چیز می تواند باشد

ممکن است مثل بعضی ها شتاب زده نظر دهیم و بگوییم که توانی بیشتر از این نداشته اند

برناردشاو (نمایشنامه نویس مشهور جهان ) جواب این پرسش را خیلی خوب داده است :

او در باره آثار شکسپیر می گوید :

« اگر از شکسپیر می پرسیدند بزرگترین نمایش تو کدام است ؟ شاید می گفت : هملت ،

ولی چون مردم اهل تشخیص نبودند و نمایش های محتاج به تعقل را نمی پسندیدند

و در ضمن از این راه پولی عاید صاحبان تالارهای نمایش و بازیگران و ...نمی شد ، گاهگاهی چیزهایی می نوشت که زندگی اش بچرخد! »

برنارد شاو در باره خودش هم می گوید :

من نیز مثل شکسپیر مجبور شدم نمایشنامه های بی مایه ای مانند « پیگمالیون » را بنویسم که دیگ بر سر بار بماند!

برناردشاو در ادامه سخنش از موتزارت و بتهوون به بزرگی یاد می کند و می گوید :

اگر این دو تمام عمر خود را به نوشتن تصنیف های عوام پسند می گذراندند شاید پولشان از پارو بالا می رفت

ولی چون این کار را نکردند نزدیک بود از گرسنگی تلف شوند.  

 در میان آثار نویسندگان و شاعران کودک نیز شاید بتوان همین قضیه را مشاهده نمود

اگر دیدید که قصه یا شعر یک نویسنده ی مشهور ، برخلاف انتظار است ، لطفاً زود قضاوت نکنید

در شرایطی که :

بعضی از ناشرین فقط کارهای بازار پسند را می پسندند!

و بعضی از خانواده ها مرعوب و مغلوبِ ظاهر کتاب می شوند!

و بعضی از ارزیابان توانایی تشخیص آثار فاخر را ندارند!

و بعضی از مسئولین فرهنگی حال و روز اهل ذوق و قلم را آن چنانکه باید و شاید در نمی یابند

بنده ی خدا نویسنده ی کودک

که نه رخشی غُرّان و نه شمشیری بُرّان و نه بازوانی پر توان دارد

چگونه می تواند از این هفت خوان عبور کند

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1.پانزده گفتار : مجتبی مینوی

مثلث شیشه ای ادبیات دینی کودکان

مثلث شیشه ای ادبیات دینی کودکان                  

ادبیات کودک - ظرفیت ها و ظرافت ها

مطلب اول : «ادبیات دینی کودکان» 

 

هر یک از عناصر سه گانه این معجون عجیب :  « ادبیات » ، « دین » و « کودک»  

داستانی است بی پایان و میدانی پُر خوان .

مهم ترین دلیل ، حجم اندک کارهای گرانسنگی است که مثل جویباری زلال و ظریف مجبور است از لابلای حجم انبوه کارهای تکراری و ضعیف بگذرد تا کام ها  را سیراب کند و قلب ها را شاداب

دشواری انسجام بخشی به عناصر سه گانه مذکور و فقدان نقشه راهِ این بیشه تماشایی پیامدهایی را داشته است :

گروهی با خوف از «بد آموزی دین به کودکان» خود را کنار کشیده اند

گروهی به دلیل ترس از «خوانده نشدن اثر» میدان را خالی کرده اند

گروهی با پندار «جذاب نبودن سوژه های دینی» در این میدان گام  ننهاده اند.

گروهی به خیال انجام وظیفه و با دست هایی خالی از هنر و ادبیات با تولید انبوه آثار ضعیف و متوسط  ، بازارها را سیراب کرده اند و بازار پسندان را کامیاب!

گروهی  هنرمندان ماهرند و آثاری فاخر آفریده اند و خواسته اند دِین خود را به دین ادا کنند

اما به دلیل احاطه نداشتن به منظومه دین و دستکاری های غیر مجاز و بیش از حد حکایت های  دینی دشواری ها را بیشتر کرده اند.

در کنار این گروه ها ، دو گروه دیگر هم داریم : 

هنرمندانی که اطلاعات دینی خوب  و دین شناسانی که ذوق هنری خوبی دارند  

اما اشکال کار هر دو گروه  این است که به عنصر سوم این معجون و ضلع سوم این مثلث یعنی «کودک» احاطه ندارند و با دستاوردهای دل انگیز روانشناسی کودک در  حد نیاز آشنا نیستند

اگر در این روزگارِ شتاب آلودِ کم حوصله، نویسندگان پرحوصله ای پیدا شوند که به هر سه عنصر احاطه دارندباید پینه های دستانشان را بوسید و پروانه وار دورشان چرخید

اما تا زمانی که این گروه کمیاب ، یافت نشوند چه باید کرد؟

آیا باید دست روی دست گذاشت؟ پیشنهاد شما چیست ؟  

لطفاً نظر بدهید!

ارادتمند همه ی شما عزیزان هستم

سید محمد مهاجرانی  

فهرست الفبایی آثار

بسم الله الرحمن الرحیم

فهرست الفبایی آثار با شرح اثر :

آب : ...............................آشنایی با هدیه های خدا ( نگاه مادی و معنوی )

آب مایه ی حیاته :............ آشنایی با آب از چند زاویه ( دینی، بهداشتی ، زیبایی ...)

آپارتمان نشینی :............. آداب شهروندی برای خردسالان / آپارتمان نشینی

آش نذری : .....................احکام کودکان با زبان شعر ( احکام اجتماعی )

آفتاب : ...........................آشنایی با هدیه های خدا ( نگاه مادی و معنوی )

آمنه (س) : .....................زندگی نامه آمنه مادر پیامبر(ص)

از این شکل به آن شکل : ...خداشناسی بر اساس زیبایی های آفرینش

از همه چیز خبر دارد : .........خداشناسی خردسالان بر اساس آیات قرآن 

از همه مهربان تری .............خدا شناسی خردسالان

اسیر سیم : ......................داستان های بدون متن ( حرص)

اشرف خانم : .....................امر به معروف ( محبت به پدر و مادر)

الفبا چه زیبا! : ....................آموزش الفبا و کلمه سازی (شعر)

الماس آبی : .......................چند داستان کوتاه در باره حجاب

امام رضا (ع) : .....................امام رضا (ع) برادر حضرت معصومه (س)

امام رضای مهربان (ع) : ........سیره زندگی امام رضا(ع) (شعر)

امام کاظم (ع) : ...................پدر حضرت معصومه (س)

امام های عزیز ما : ................ویژگی مشترک امامان معصوم(ع) (شعر)

امّ البنین(س) : .....................زندگی نامه امّ البنین مادر حضرت عباس(ع)

اُمّ فروه (س) : .......................زندگی نامه ام فروه مادر امام صادق(ع)

اول میگم بسم الله : ...............کار برد بسم الله در یک شبانه روز (شعر)

بادکنک ها : ..........................داستان های بدون متن ( زیاده خواهی)

باران : ..................................داستان های بدون متن ( بد بینی)

بارون : ...................................( نشانه های امید در زندگی )/ مقدمات مهدویت

بازم خدا بهار داد : ...................نگاهی دینی به بهار و نوروز 

باغ سبز نماز :.........................آموزش نماز (شعر)

باغ گل محمدی (ص) : .............چهل حدیث از پیامبر اکرم برای کودکان

باغ گل امام علی(ع) : ..............چهل حدیث از امام علی(ع) برای کودکان

باغ گل اهل بیت (س) : .............چهل حدیث از اهل بیت(س)  برای کودکان

باورمان شد که توانا هستیم : ......هدیه های انقلاب اسلامی/ خود باوری

بچه ها سلام : .........................سیره پیامبر برای کودکان ( دوستی با کودکان )

بچه ها معما (1) : .....................معماهای دینی (حیوانات قرآن )

بچه ها معما (2) : .....................معماهای دینی (روزهای آسمانی  )

بچه ها معما (3) : ......................معماهای دینی (مکان های دینی )
بچه ها معما (4) : ......................معماهای دینی (واژه های مشترک )

بچه ها و مادرها : .......................خداشناسی بر اساس زیبایی های آفرینش

بچه های زنگ : ..........................امر به معروف ( مردم آزاری)

برعکس هم : .............................خداشناسی بر اساس زیبایی های آفرینش

برف : .......................................( نشانه های امید در زندگی )/ مقدمات مهدویت

بره گمشده : .............................( نشانه های امید در زندگی )/ مقدمات مهدویت

بر همه کار تواناست : ..................خداشناسی خردسالان بر اساس آیات قرآن 

بلبل : .......................................داستان های بدون متن ( اهمیت دادن به حواشی)

بنده ی خوب خدا : ......................زندگی آقای بهجت برای کودکان (شعر)

به استقبال زیباترین بهار برویم : .....مشابهت نوروز و عصر ظهور) (منظومه بلند )

بهترین بهار : ..............................زیبایی های عصر ظهور با استفاده از بهار (شعر)

بهترین مادران : ...........................زندگی نامه مادران معصومین (ع) / ( نام مجموعه )

بهداشت و سلامتی : ...................هشت حدیث از پیامبر اکرم(ص) با موضوع بهداشت

به سوی آسمان : ........................هشت حدیث از پیامبر اکرم(ص)/ خدا دوستی

به همه کمک می کند : ................خداشناسی خردسالان بر اساس آیات قرآن 

به همه غذا می دهی ..................خدا شناسی خردسالان

پارچه ی عمّه پری : ......................احکام کودکان با زبان شعر ( آحکام اجتماعی )

پاسدار محیط زیست : ...................محیط زیست (شعر)

پرچم زیبای ایران : .........................آشنایی با پرچم ایران ( رنگ ها و نقش ها )

پنج شاخه گل : ............................حضرت معصومه و خانواده اش ( نام مجموعه )

پیامبر عزیز ما : ..............................سیره پیامبر برای کودکان با زبان شعر ( نام مجموعه )

تسبیح سبز : ...............................احکام کودکان با زبان شعر ( شیوه نماز خواندن)

تصمیم شیرین : ............................آشنایی کودکان با وقف

تو دنیا سربلند و مشهور شدیم :.......  هدیه های انقلاب اسلامی/ شهرت جهانی

جنگل و سپیده : ............................( نشانه های امید در زندگی )/ مقدمات مهدویت

جورواجور : ...................................خداشناسی بر اساس زیبایی های آفرینش

چادر آسمانی :.............................. احکام کودکان با زبان شعر ( محرم و نامحرم و حجاب )

چپیه ام من : ................................کاربردهای چپیه در جبهه ( شعر )

 چشم کوچولو: ..............................سیره پیامبر برای کودکان ( بازی کردن پیامبر با کودکان )

چشم ها : ...................................آشنایی با هدیه های خدا ( نگاه مادی و معنوی )

چشمه های نور ایران : ..................آشنایی با مکان های مقدس ایران

چوپان کوچک : .............................سیره پیامبر برای کودکان ( کار و تلاش در سیره پیامبر  )

چوپان دروغ گو :............................. احکام کودکان با زبان شعر ( احکام اخلاقی  )

چهارده شاخه ی گل : ....................معرفی چهارده معصوم (ع) (شعر)

چهارده شماره چهارده ستاره : .........آشنایی با مفاهیم دینی با کمک اعداد

چه آوازی! چه پروازی ! :.................. آشنایی با حیوانات راهی به سوی خداشناسی

چه سفره ی بزرگی دارد: ................خداشناسی خردسالان بر اساس آیات قرآن 

حاجی کوچولو :.............................. احکام حج برای کودکان

حبّه ی انگور : ................................احکام کودکان با زبان شعر ( مبطلات نماز  )

حرف همه را می شنود : .................خداشناسی خردسالان بر اساس آیات قرآن 

حضرت معصومه (س) : ....................زندگی حضرت معصومه (س)

حمیده (س) : ................................زندگی نامه حمیده مادر امام کاظم(ع)

خانه ی خدا در کوچه ی ماست :........ داستان های کوتاه در باره مسجد بر اساس روایات

خانه ی خوبان : ...............................هشت حدیث از پیامبر اکرم(ص)/ خانواده

خدای خوبِ خوبِ من :...................... نیایش های کودکانه ( شعر)

خدای ما چه جوریه : ........................خداشناسی خردسالان بر اساس آیات ( نام مجموعه)

خدیجه (س) : .................................زندگی نامه آمنه مادر حضرت فاطمه(س)

خرس عروسکی :.............................. امر به معروف ( اسراف)

خورشید : ........................................( نشانه های امید در زندگی )/ مقدمات مهدویت

خیزران (س) : ..................................زندگی نامه خیزران مادر امام جواد(ع)

داستان های دوستی : ......................امر به معروف برای کودکان ( نام مجموعه )

داستانک های حجاب : .......................داستان های حجاب برای کودکان

دانش و دانشمند : ...........................هشت حدیث از پیامبر اکرم(ص)/ دانش و دانشمند

داور کشتی : .................................سیره پیامبر برای کودکان ( بازی کردن با کودکان )

درخت : ........................................آشنایی با هدیه های خدا ( نگاه مادی و معنوی )

در کنار هم : ................................خداشناسی بر اساس زیبایی های آفرینش

دست ها :................................. آشنایی با هدیه های خدا ( نگاه مادی و معنوی )

دسته گل محمدی(ص) : ..............داستان های کوتاه از زندگی پیامبر (ص)

دنیای جورواجوری آفریده : .............خداشناسی خردسالان بر اساس آیات قرآن 

دنیای ما چه زیباست : .................خداشناسی خردسالان (نام مجموعه)

دوست گمشده ها : ....................سبک زندگی امام علی (ع) (شعر )

دو شاخه گل :............................ احکام کودکان با زبان شعر ( احکام اخلاقی )

دو کبوتر: ...................................سیره پیامبر برای کودکان ( محبت به حیوانات  )

ده کودک ده فکر : .......................آشنایی کودکان با عید غدیر

دیگ ننه حلیمه : .........................آشنایی کودکان با وقف

راهنمای همه است : ...................خداشناسی خردسالان بر اساس آیات قرآن 

رنگارنگ : ....................................خداشناسی بر اساس زیبایی های آفرینش

روز پُر ستاره : ..............................احکام کودکان با زبان شعر ( انواع نمازها )

رویش سفید چشمش سیاه : .........آشنایی با حیوانات راهی به سوی خداشناسی

رهبر ما امام مهربان شد : ...............هدیه های انقلاب اسلامی

رهبر محبوب ایران : ........................آشنایی با سیره امام خمینی(ره) با زبان شعر

زبان حیوانات را می فهمد : ..............خداشناسی خردسالان بر اساس آیات قرآن 

زمین : .........................................آشنایی با هدیه های خدا ( نگاه مادی و معنوی )

زنگ بهداشت : .............................بهداشت از نگاه دین

زیبای زشت : ................................داستان های بدون متن ( نارضایتی از خویشتن)

زیباترین گل سرخ : ..........................ده صحنه از حماسه حسینی(ع) ( شعر )

زیبایی را دوست دارد : ......................خداشناسی خردسالان بر اساس آیات قرآن 

زیر درخت خرما : ..............................سیره پیامبر برای کودکان ( اخلاق و عبادت)

زینب (س) : .....................................زندگی نامه حضرت زینب(س)

سمانه (س) : ...................................زندگی نامه سمانه مادر امام هادی(ع)

سوار مهربان : ....................................سیره پیامبر برای کودکان ( مهربانی ها )

سوار کار قهرمان : ...............................سیره پیامبر برای کودکان ( ورزش های پیامبر)

سوسن(س) : ....................................زندگی نامه سوسن مادر امام عسگری (ع)

سیب سرخ :........................................امر به معروف ( احترام به والدین)

شاپرک ها در باغ : ................................سیره پیامبر برای کودکان ( دوستی با کودکان )

شاپرک های باغ مکه : ...........................عمره برای کودکان (داستان منظوم )

شام و شادی : .....................................احکام کودکان با زبان شعر ( آداب غذا خوردن )

شاهچراغ : ..........................................برادر حضرت معصومه (س)

شمع و پروانه (1):..................................زندگی امام حسین(ع)

شمع و پروانه (2): .................................زندگی حضرت زینب(س)

شهربانو (س): .......................................زندگی نامه شهربانو مادر امام سجاد (ع)

شهردار کوچولو :................................آداب شهروندی برای خردسالان (نام مجموعه)

شهر تمیز و زیبا :...............................آداب شهروندی برای خردسالان / پاکیزگی در شهر

شهید گمنام : .......................................منظومه ای بلند در وصف شهید گمنام

شیرین و شنگول : ..................................آشنایی با حیوانات راهی به سوی خداشناسی

صداها : ................................................خداشناسی بر اساس زیبایی های آفرینش

صد و بیست و پنج (125) یادت نره : ...........آتش نشانی و خدمات ایمنی با نگاه توحیدی

صلوات هدیه ای آسمانی : ......................معرفی پیامبر و اهل بیت(س) با استفاده از صلوات

طناب های قرمز : ..................................امر به معروف ( تمسخر)

عطر گل سرخ : ....................................زندگی امام حسین(ع) بر اساس روایات

عمو زنجیر باف و یه عالمه عمو : ...............نگاهی نو و آموزنده به بازی عمو زنجیرباف

فاطمه و فاطمه (س) : .................شباهت های حضرت فاطمه و حضرت معصومه(س) (شعر)

فاطمه زهرا(س) : .................................زندگی نامه حضرت فاطمه(س)

فاطمه دختر اسد (س) : ........................زندگی نامه فاطمه مادر امام علی(ع)

فاطمه دختر امام حسن(س) : ................زندگی نامه فاطمه مادر امام باقر(ع)

فراموشکار نیست : ...............................خداشناسی خردسالان بر اساس آیات قرآن 

فضای سبزو خرم :.......................... آداب شهروندی برای خردسالان / حفظ محیط زیست

قدّش چه ریز دمش چه ناز :...................... آشنایی با حیوانات راهی به سوی خداشناسی

قشنگ ترین مهمونی : .............................ماه رمضان برای کودکان ( شعر )

قصّه های شهر الفبا :............................... آموزش الفبا همراه با سبک زندگی

قطره های آب هدیه های ناب :................... آب از نگاه دین

قهرمان مهربان (ا) : .................................ورزش در سیره پیامبر ( ورزش کردن)

قهرمان مهربان (2) : ................................ورزش در سیره پیامبر(تشویق و داوری)

کارد : ...................................................داستان های بدون متن ( زود قضاوت کردن)

کارهایش دقیق است : ............................خداشناسی خردسالان بر اساس آیات قرآن 

کِشتی : ...............................................( نشانه های امید در زندگی )/ مقدمات مهدویت

کشورهای اسلامی هوشیار شدند : ..........  هدیه های انقلاب اسلامی/ بیداری اسلامی

کلاغ ناقلا :.............................................. احکام کودکان با زبان شعر ( پاکیزگی )

کلاس بی ستاره :.................................... امر به معروف ( تمسخر)

کوچولوها را بزرگ می کند : .......................خداشناسی خردسالان بر اساس آیات قرآن 

کودکان شاد ایران :................................... آشنایی با ویژگی های جالب کودکان ایران

گاو: .......................................................آشنایی با هدیه های خدا ( نگاه مادی و معنوی )

گروه شبنم :............................................. امر به معروف ( مردم آزاری)

گل :.............................................. آشنایی با هدیه های خدا ( نگاه مادی و معنوی )

گل سرخ : ..............................................( نشانه های امید در زندگی )/ مقدمات مهدویت

گل سرخ کعبه : .......................................احکام کودکان با زبان شعر ( مقدمات نماز )

گل صد برگ : ..........................................داستان هایی کوتاه از سیره پیامبر اکرم(ص) 

گل های دوستی : ...................................هشت حدیث از پیامبر اکرم(ص) / مهربانی 

گوشواره ی آسمان :................................. احکام کودکان با زبان شعر ( ماه مبارک رمضان )

گوش ها :.............................................. آشنایی با هدیه های خدا ( نگاه مادی و معنوی )

ما را تنها نمی گذارد : ..............................خداشناسی خردسالان بر اساس آیات قرآن 

مال خودمه : ..........................................داستان های بدون متن ( زیاده خواهی)

مامان امید : ..........................................( نشانه های امید در زندگی )/ مقدمات مهدویت

ماه : ....................................................آشنایی با هدیه های خدا ( نگاه مادی و معنوی )

ماه ستاره باران : ....................................ماه مبارک رمضان ( شعرنیمایی )

ما همه دانا و توانا شدیم :  ......................هدیه های انقلاب اسلامی / رشد علمی

ماهی : ................................................داستان های بدون متن ( تفاوت نگاه آدم ها )

ماهی :  ..............................................( نشانه های امید در زندگی )/ مقدمات مهدویت

مدرسه رمضان : .................................آداب روزه داری (شعر)

مردمان خوب ایران :............................ آشنایی با ویژگی های جالب مردم ایران

مراقب ماشین باشیم : .....................آداب شهروندی برای خردسالان / ترافیک و رفت و آمد

مهمان دخترک : ....................................سیره پیامبر برای کودکان ( دوستی با کودکان )

مثل کبوتر مثل قو:.................................. احکام کودکان با زبان شعر ( انواع احکام شرعی )

مثل گل مثل گلاب : ................................سبک زندگی پیامبر اکرم (ص) (شعر)

مثل مادر : ............................................سبک زندگی حضرت فاطمه (س) (شعر )

مثل مروارید : ........................................سیره پیامبر برای کودکان ( بهداشت و آراستگی)

مثل مهتاب : .........................................سبک زندگی حضرت فاطمه (س) (شعر )

مشق شب پرنده ها :............................. آموزش الفبا به خردسالان ( شعر)

مو طلایی : ...........................................( نشانه های امید در زندگی )/ مقدمات مهدویت

موهای طلایی : ......................................امر به معروف ( حجاب)

می توانی هر کاری را بکنی : ...................خدا شناسی خردسالان

نان و لبخند : .................................سیره پیامبر برای کودکان ( آداب غذا خوردن پیامبر)

نجمه (س) : ..................................مادر حضرت معصومه (س)/ از مجموعه پنج شاخه گل

نجمه (س) : ........................................زندگی نامه کامل نجمه مادر امام رضا (ع)

نرجس (س) : ......................................زندگی نامه نرجس مادر امام زمان(عج)

نعمت هایت را نمی توان شمرد : ............خدا شناسی خردسالان

نوبت نان : ..........................................امر به معروف ( رعایت نوبت)

نقاشی پر خاطره : ................................احکام کودکان با زبان شعر ( مبطلات نماز )

نقشه زیبای ایران : ................................آشنایی با ایران و ویژگی های جغرافیایی آن

نوبت : ................................................داستان های بدون متن ( رعایت نوبت)

نوزاد ناز : .............................................سبک زندگی امام علی (ع) (شعر )

نوش و نیش (1): ..................................بازی فکری اخلاقی شبیه مار و پله ( در خانه )

نوش و نیش (2): .................................بازی فکری اخلاقی شبیه مار و پله ( در مدرسه )

نوش و نیش (3): .................................بازی فکری اخلاقی شبیه مار و پله( در شهر )

نوش و نیش (4): .................................بازی فکری اخلاقی شبیه مار و پله( در طبیعت )

هاهاها! : ...........................................داستان های بدون متن ( تمسخر)

هدیه های پیامبر (ص) : .......................چهل حدیث از پیامبر خدا (ص) همراه با شرح حدیث

هدیه های امام علی (ع) : ...................چهل حدیث از امام علی (ع) همراه با شرح حدیث

هدیه های امام حسن (ع) : .................چهل حدیث از امام حسن (ع) همراه با شرح حدیث

هدیه های انقلاب : .............................آثار و برکات انقلاب اسلامی (نام مجموعه )

هدیه هایش تمام نمی شوند : ..............خداشناسی خردسالان بر اساس آیات قرآن 

هر جا باشیم پیش ماست : ..................خداشناسی خردسالان بر اساس آیات قرآن 

هر جا میشه نماز خواند : .....................نماز در جاهای مختلف ( کشتی ، قطار ، فضا ،...)

هر چه داریم از اوست : ........................خداشناسی خردسالان بر اساس آیات قرآن 

هر چه که داریم از توست ....................خدا شناسی خردسالان

هم اخمو هم خندان : ..........................آشنایی با حیوانات راهی به سوی خداشناسی

همراه با بهار : ....................................سفر نامه امام رضا(ع) از مدینه تا طوس

هم سفر مهربان : ...............................سیره پیامبر برای کودکان ( مهربانی و مردم دوستی)

همه به هم کمک کنیم :..................... آداب شهروندی برای خردسالان / همکاری و همیاری

همه جا خانه ای دارد : .......................خداشناسی خردسالان بر اساس آیات قرآن 

همه جا هستی : ..............................خدا شناسی خردسالان 

همه صدایش می زنند : ......................خداشناسی خردسالان بر اساس آیات قرآن 

همه میگن بسم الله : .........................کاربرد بسم الله در بین همه صنوف (شعر)

همیشه مثل تو : ................................امر به معروف ( حجاب)

همیشه بوده و هست : .......................خداشناسی خردسالان بر اساس آیات قرآن 

هیچ وقت خسته نمی شود : ................خداشناسی خردسالان بر اساس آیات قرآن 

وقت خطر خبر دهیم :........................... آداب شهروندی برای خردسالان / حوادث و ایمنی

یک دو سه چه قدر پا ! :......................... آشنایی با حیوانات راهی به سوی خداشناسی

یک دو سه یه عالمه : ...........................خداشناسی بر اساس زیبایی های آفرینش

ماه مهر

ماه مِهر

 

به نام خدای مهر آفرینِ دانش بخش 

ماه مهر را بسیار دوست دارم

در بین دوازه ماه سال زیباترین نام را دارد : مهر

مهر هم به معنای « خورشید»  است و هم « مهربانی »

و هم آغاز درس و مدرسه و «دانایی» است

پس ماه مهرسرشار از «مهربانی و روشنایی و دانایی»  است.

حدود چهل سال پیش من هم مثل خیلی از کلاس اولی های امروز

کودکی بودم شاداب و برای مدرسه بی تاب !

من و جمشید و مسلم -بچه های کوچه مان –با کت هایی که چِلوار سفید را یه یقه اش دوخته بودند

و با کله های تراشیده به مدرسه رفتیم

و از بد شانسی هر کدام دریک کلاس افتادیم . معلم ما آقای اخوان شد و ......

 

ماه مهر برای شاعران کودک هم جذاب است

و هر یک در وصف این ماه به نوعی هنرنمایی کرده اند

مرحوم قیصر امین پور چند شعر جانانه در وصف این ماه دارد 

شعر « زنگ آغاز بهار »  

آفتاب مهربان / تاج گل بر سر زده / فصل تابستان گذشت / نوبت مهر آمده 

و شعر « سرود ماه مهر » : 

این ماه،ماه مهر است/ ماهی که آسمانی است/ ماهی که نام خوبش/سرفصل مهربانی است

 

چند سال پیش با الهام از شعرِ معروفِ محمود کیانوش « دامن دامن فروردین می ریزد برصحرا گل »

این شعر را سرودم « دامن دامن ماه مهر می ریزد بر هر جا گل ..

یک سال هم برای مجله رشد نو آموز در زمان سردبیری خانم تقدیسیان شعری را سرودم با این مطلع :

باز در مدرسه

 شکر خدا باز شد  

دَنگ دَدَدَنگ دَنگ دَدَنگ

سال نو آغاز شد

 

بعد ها دست تقدیر مرا به ساختمان رشد خیابان ایرانشهر کشاند

و چند سال برای مجلات رشد کودک و نوآموز و دانش آموز شعر و قصه نوشتم

و باز فرصتی به دست آمد که با ماه مهر و مدرسه و دوران کودکی همنشین و همبازی شوم

 

و بعد گذرم به خیابان شهید قرنی و کوچه شهید آذر فر افتاد و چند ماه در ساختمان شماره هفت در جلسات تالیف کتاب های هدیه های آسمان با دوستان و کارشناسانی ورزیده وکاردان هم نشین شدم

و نشست هایی با عطر مهربانی و بحث ها و نقدها و شوخی های آقای حیدری ابهری و ....

که باز نوعی بازگشت به دوران کودکی بود و ...

 

مثل هر سال در آغاز پاییز حس و حال عجیبی دارم

و انبوه خاطرات شیرین روزگار دیرین

مثل برگ های زرد و سرخ درختان سر بلند در برابرم به زمین می ریزد

یاد مادر عزیزم به خیر که با لبخند زیبای و نگاه مهربانش مرا در اولین روز مدرسه بدرقه کرد

و یاد برادر شهیدم سید محسن به خیر که مثل باران بهار برای خانواده ما سرشار از لطافت و خیر بود

و بارها در دردرس های مدرسه مرا راهنمایی می کرد ...

 

 

 

غدیر برای کودکان

غدیر برای کودکان 

 

داستان غدیر داستانی آسمانی است

و آن قدر شیرین و شنیدنی و ارزشمند

که هر قدر درباره اش بنویسند و بسرایند باز کم است

تعداد کتاب هایی که در این موضوع برای کودکان نوشته اند زیاد است

و افسوس که فرصت نداشته ام همه را بخوانم

دوست بسیار عزیزم آقای حیدری ابهری چند سال پیش نوشت کتابی نوشت به نام « یک روز در غدیر خم »

که با استفاده از شخصیت خبر نگار نگاهی نو به غدیر دارد و کاری ابتکاری و جذاب است

چند سال پیش خدا توفیق داد و کتاب « ده کودک  ده فکر » را نوشتم

که آن هم نگاهی نو در معرفی غدیر بود

دیروز کتاب جالبی را خواندم به نام « جشن بزرگ برکه »

اثر دوست عزیزم آقای علی باباجانی

انصافا کاری ابتکاری و جذّاب در معرفی غدیر است

بازیگران و شخصیت های این کتاب همه موجودات طبیعت اند : نسیم و پرنده و درخت و برکه و ...

که همه بی صبرانه منتظر رسیدن پیامبرخدا  و امیرمؤمنان به سرزمین غدیر اند.

صمیمیت و روانی و طراوت واژه ها و نیز تصویرسازی جذاب این کتاب

همه و همه دست به دست همه داده اند تا کاری فاخر خلق شود

عباراتی از بخش آخر این کتاب را برایتان می آورم :

 

نسیم به برکه گفت : خوش به حالت! اسم تو ماندنی شد

من هر جا بروم می گویم که پیامبر در غدیر ، علی را جانشین خودش معرفی کرد

برکه شاد شد. درخت ها شاخه  و برگ های خود را تکان دادند.

درخت اول گفت : کاش من برکه ی غدیر بودم

برکه گفت : خُب تو هم سایه ات را به پیامبر و یارانش بخشیدی

ما همه با هم هستیم و این خاطره را نباید فراموش کنیم.

این کتاب را نشر بهار دلها منتشر کرده است